Det är roligt när det är svårt.

 
 
Matten har haft fullt upp i två veckor. Ordförandeskapet i en sportförening har krävt fokus på två av årets större arrangemang vilket har gjort att saker och ting prioriterats bort, däribland hundträning och bloggeri. Efter att ha genomfört det sista arrangemanget under gårdagen har vi sovit, sovit och sovit, och vaknade upp med ny energi till en söndag helt utan måsten. Härligt!
 
Till skogen plockade vi med oss tre dummys och körde tre övningar. Först lade jag en dubbelmarkering där hon efter att ha fått hämta in en dummy fick hämta en ny markering som hussen slängde ut. Sedan gick vi fot för att hämta den sista dummyn tillsammans. Tränarns ord ekar "de ska egentligen aldrig hämta den sista dummyn". Dock så hade jag ju passande nog slängt ut en grön/brun dummy som var helt omöjlig för mig att hitta så jag skickade hunden på den till sist i alla fall och hade den i handen på mindre än tre sekunder. C hade stenkoll, såklart.
 
Sedan lät jag henne ta ett par dirigeringar. Den vanliga: lägga en dummy på var sida stigen, skicka, blåsa stoppsignal och skicka ut åt ett håll. Den första dummyn tog hon ett dåligt grepp om och tog något omgrepp innan hon kom in med den. Den andra hämtade hon in fint. Jag gjorde om det åt andra hållet för att hon skulle få lyckas och lät henne endast hämta den första. Det gick fint! 
 
Vi nöjde oss där och gick en liten runda där hon fick flumma runt som hon ville. På vägen tillbaka stannade vi igen och körde en till övning. Jag lade en dubbelmarkering och precis som i första övningen fick hon en ny markering av hussen efter jag hade skickat henne på den första. Men istället för att skicka henne på husse-markeringen så fick hon hämta den andra dummyn av den ursprungliga dubbelmarkeringen. Och till sist fick hon hämta husse-markeringen. Hänger ni med? Det här sätter lite krav på hennes minne. Till en början har hon bara två dummys att hålla i minnet men när hon har hämtat in en så får hon en till att minnas samtidigt som hon ska hålla kvar den andra. Lurigt! Men såklart så löste hon uppgiften med bravur. Det är så roligt, för när hon gör något som är lite svårare än normalt så blir hon sååå stolt och hon kom tillbaka till mig med stora härligt studsiga galoppsprång.
 
Nu är helgen redan slut och det är dags för arbetsvecka igen. Det går fort när man har roligt!
 
/Matten
Upp