Lördagsapportering.

Äntligen helg!
 
Veckan som gått har passerat i full fart och matten har mest spenderat sin tid inne på jobbet - görandes ungefär allt som inte har med hundar att göra. Hussen och Callabaliken brukar åka iväg till skogen på morgonen/förmiddagen och det är såklart otroligt tråkigt att inte få hänga med på deras bravader. Men på helgen får jag minsann vara med och större delen av lördagen har spenderats i skogen (efter en sovmorgon och en timmes "var är strumpan"-lek i sängen med C. Älskar helgmorgnar.). 
 
 
I skogen var hon faktiskt ganska störig. Lite småolydig och tråkig att gå med och vi hade våra duster till en början. Det var lite olydnad och lite busighet och det i kombination med hennes explosivitet är ju drömmen för den som vill ha en riktigt jobbig skogstur. Nåja, efter ett tag lugnade hon sig faktiskt och efter ett par timmar körde vi lite dummy. Jag tänkte först att det vore dumt att testa dummy med tanke på hennes humör, men samtidigt så tror jag att det var delvis lite understimulans som gjorde henne jobbig, och jag tänkte att hon nog blir tröttare och nöjdare och en allmänt trevligare hund om hon får jobba lite. Så, vi körde ändå.
 
 
Övningarna var lite yolo. Vanligtvis brukar jag planera dem, åtminstone i mitt egen huvud, men inte idag. Vi gjorde det som kändes bra, helt enkelt. Först lade jag en dummy till höger om stigen och en dummy till vänster, kallade in henne, blåste stoppsignal och gav dirigering. Hon tog dirigeringen och hämtade in den klockrent. Som tack fick hon även susa iväg och hämta den andra. Inga som helst konstigheter. Sedan tog jag henne fot och kastade ut dummys medan jag gick. Båda kasten gick fint och hon höll sig kvar vid min sida utan minsta antydan till att sticka. Som tack fick hon hämta de båda - och inte heller det var några som helst problem. Rakt in, inget flum, inget tugg. Sedan tog jag henne fot och gick ut i skogen, bort ifrån stigen. Där satte jag henne och lade en dubbelmarkering. Den första dummyn var svår att hitta och hon gjorde kanske ett lite onödigt stort sök, men när hon var på väg in på marken runt dummy nummer två så kunde jag avbryta, kalla in och skicka igen. Hon hittade den, kom in med den jättefint, och jag kunde skicka henne på den sista. Här gav jag stoppsignal, och sedemera även närsökssignal, vilken hon tog som om hon aldrig gjort annat. Jag brukar inte vilja blåsa så mycket signaler när hon jobbar, men jag ville testa om hon tar dem, och det gör hon ju faktiskt. Undrar var hon lärt sig det...
 
 
Summa summarum skötte sig fisen riktigt dåligt på promenaden och fantastiskt bra i arbetet. Det sista väger såklart över för mig så jag är glad och stolt över min lilla svarta fara idag.
 
Nu ska vi ta lördagkväll och gosa ihop oss i soffan, hela lilla familjen. Godnatt!
 
/Matten 
 
Upp