Tillbaka i hetluften.

... och äntligen gjorde vi comeback på tisdagsträningen hos Tränarn. Efter succérträningen häromdagen har allt känts väldigt bra med den här hunden. Hon har skött sig i det mesta och varit väldigt lätt att ha att göra med. Det bådade gott inför kvällens träningspass hos Tränarn.
 
Vi har återigen flyttat in träningen i ridhuset för vintern. Detta innebär mer jaktlydnad och mer fokus på detaljer - vilket är nyttigt och roligt på sitt sätt. Kanske är det precis vad vi behöver just nu. Träningens fokus var koncentration och riktningar och vi började med att gå runt med en dummy i handen och få hunden att gå fin fot och helt koppla bort dummyn. När C fixade det så började jag kasta dummyn till höger och vänster, jonglera med den och tanken var att hon skulle hålla koncentrationen och stadgan i fotgåendet. Det funkade prima och hon var väldigt lugn och fin. Sedan började vi apportera. I den första övningen skulle hunden sitta med ryggen mot dummyn en bit borta och så skulle den gå på utsignal. Som störning slängde vi en dummy åt sidan, men här lade jag först bara ner den vid mina fötter för att det inte skulle bli så svårt för henne. Jag gav utsignal och hunden stack iväg fint men hade helt missat att jag lagt ut en dummy, så hon tog en runda och letade lite förvirrat. Jag tog tillbaka henne och gjorde om och hon kom sprang ut och hämtade den och kom in toppenfint med den igen. Väl framme vid mig så kunde hon inte riktigt hålla sig så hon tog ett litet varv i full galopp med dummyn men jag fick in henne igen innan hon snurrade upp sig helt, och så gjorde vi om. Från den stunden skötte hon sig perfekt. Hon hämtade in alla dummys som om hon aldrig gjort någonting annat och Tränarn konstaterade det som jag länge sagt: så fort det blir svårare så skärper hon sig. Hon fixade samtliga utsignaler med lite svårare störning och vände åt rätt håll varenda gång. Som belöning för varje lyckad apport så fick hon bära tillbaka dummyn när vi gick fot tillbaka till de andra hundarna. Stolt som en tupp var hon, och jag hoppas hon minns den här nöjda känslan till nästa gång.
 
Duktig hund!
 
 
/Matten
Upp