Påskfirande i hemmaskogen

Från gårdagens träningstur i skogen
 
Min fina lilla C är inne i en så mysig period just nu och är så mjuk, glad, lugn, lydig och fin. I dagarna två har hon och jag åkt ensamma till skogen och haft lite egentid och det har varit så härligt att få gå där med henne i tystnad och bara njuta av solen och ledigheten.
 
Under gårdagens tur tog vi med oss dummyväskan och övade lite, mest för att hon skulle få bli lite trött. Hon gjorde allting så himla fint och enkelt och jag är nästan lite pepp på hennes kommande WT-start. Om hon sköter sig och klarar av att hålla sig i skinnet är det nog få som kan slå henne i ren talang, men hon har ju brister i jaktlydnaden när hon blir lite för uppjagad. Vi får se, helt enkelt. Vi gick även mycket fot, långa sträckor, och ett par gånger glömde hon av sig lite och gick något steg framför mig men då stannade jag bara så hon kom på sig själv med att hon gått ur position och så var det med den saken. Busenkelt!
 
Idag lämnade vi dummyväskan i bilen och gick en riktig långpromenad. Rent träningsmässigt fortsatte vi på jaktlydnad, stadga och att vara lugn och lite inkallningar och stoppsignal. Inte heller det var några problem och även fast jag försökte mig med största möjliga störning (sjö, som jag till och med slängde lite stenar i så det plaskade) så var hon säkerheten själv i stadgan i fotgåendet och tyst när hon satt och väntade. Duktig!
 
Innan WT-starten ska vi hinna med att öva på att (inte) hälsa på främlingar och kanske öva på att hämta dummysar på lite längre avstånd än vi brukar men sen tror jag faktiskt att hon är fit for fight inför sin start. En kvällsträning hos Tränarn hinner vi nog med också. Kul att vara på gång igen!
 
/Matten
Upp