Vi gör kaoz hos veterinären.

 
I torsdags hade vi en dubbel besökstid hos veterinären. Lilla V är nu 12 veckor och var där för att få sin vaccination och C har fått en knöl mellan trampdynorna som vi passade på att kolla upp.
 
Callabaliken brukar tycka väldigt mycket om att komma till veterinären och hon skuttar alltid glatt upp på bordet innan någon hinner be henne om det, men i torsdags var det inte lika roligt. Hon var lite boffig och spänd redan i början på besöket och när hon sedan var tvungen att läggas omkull och bli fasthållen av hussen och veterinären blev hon lite mer stressad. Veterinären tog ett bakterieprov/hudavskrap på knölen och hämtade sedan en kanyl för att se om det fanns något var inuti den. Kanylen in i knölen och som den duktiga och tålmodiga hund som C är så låg hon blick stilla när veterinären förde in nålen... ett tag. Plötligt ryckte hon till och kanylen stack illa och det började blöda. Mycket. Jag satt i bakgrunden och höll i en sovande valp, så jag såg inte riktigt hur illa det var, men när veterinären gått ut ur rummet hörde jag hussens svaga röst att "matte... kan du komma och ta över här?" och när han vände sig om såg jag att han var helt gulblek. Snabbt som attan bytte vi plats och när veterinären kom in och såg hussens tillstånd så blev han tilldelad en liten skål med vatten (avsedd för hundar), och senare även en burk Coca-Cola och en kexchoklad, och blev tillsagd att lägga sig ner på golvet medan de fixade det sista på Callfisens tass. C märkte av att någonting var fel med hussen och stressfällde något kopiöst, så det riktigt yrde svart päls i rummet. Så där låg min blödande hund på bordet och boffade för varje person som gick förbi utanför rummet medan jag tryckte en kompress mot såret och gjorde mitt bästa för att hålla fast hunden när hon försökte sprattla sig loss, samtidigt som jag försökte hålla koll på vår husse, som nu halvlåg på golvet och sörplade på en Colaburk och det hela ramades in fint av ett kompakt moln av hår. Mitt i allt detta fanns valpen, 12 veckor, som lugnt sov sig igenom kaoset efter att ha tröttat på att nosa runt i rummet.
 
V fick sin spruta, vi behövde inte betala för hussens svimningsmedicin och C fick hemgångsråd om fortsatt behandling med klorhexidin och alsollösning. Och veterinärerna fick någonting att prata om i fikarummet.
 
/Matten
 
Upp