Målsättningar 2017

 
För några dagar sedan redogjorde jag för 2016 års mål och hur det hade gått. Nu är det dags att plita ner 2017 års mål. Jag antar att jag får dela upp målen i två delar nu när vi snart är tvåhundsföräldrar.
 
C
  • Starta i öppenklass, viltspår. Detta mål, inklusive att få en etta och ta ett championat, hade vi förra året men eftersom vi i princip lade viltspåret på hyllan blev det av naturliga orsaker inte av. Nu ska vi dock ta tag i spårandet igen och lägger vi manken till så blir det nog kanske till och med ett championat i år istället.
  • Starta i nkl, WT. Detta kommer vi definitivt sikta på. Jag har sagt att jag anmäler hussen och C till ett WT så ser vi vad som händer. Han får dock köra henne, för jag har för veka nerver. Jag tror det vore bra för C att få komma ut i en mer verklig situation och apportera, men hon är ju inte riktigt redo för ett jaktprov än. Pirrar i magen bara jag skriver detta, hehe.
  • Gå eftersök. Det är blev ju nästan av 2016, i och med att vi satt på standby. Vi har även fått kontakt med ytterligare jaktlag, så kanske kanske kanske får vi prova C i en riktig situation. Hoppas!
  • Fortsätta med dragträningen, införskaffa ny cykel / kickbike. Det här tror jag kommer bli än viktigare nu när vi får hem lilla V också och behöver låta C få utlopp för fysisk energi på ett mer tidseffektivt sätt än tidigare. När ekonomin tillåter ska vi ta tag i drag med cykel/kickbike. Tills dess får hon släpa runt på oss i löparspåret, men det är väl inte fy skam det heller.
  • Åka på fler träningar. Under 2016 har vi i princip inte tränat i grupp över huvud taget. Det har nog varit bra för C att få en liten paus från den seriösa träningen och få öva på mycket mer basala grejer, men nu känner vi oss motiverade och redo att göra ett försök att steppa upp träningen lite. Ska vi dessutom starta på WT kan det verkligen behövas...
  • Träna mer vilt. Vi har ingen plats i frysen så denna är akut! Så fort det blir vår ska jag tina åtminstone 10 kg vilt och träna järnet.
 
V
  • Bli rumsren / ensamhetstränad / söndergosad / allt annat som hör valptiden till
  • Undvika misstagen vi gjorde med C som liten. Det här innebär att ta det väldigt lugnt med träningen i början och att låta de första månaderna handla om regler och gränser på rimliga nivåer, snarare än träning.
  • Lära sig vänta, enligt Tränarn det viktigaste en unghund ska lära sig.
  • Lära sig följa, dvs. god stadga i jaktfoten. Här brister C ibland, men jag tror vi har bättre förutsättningar att lära V detta med de erfarenheter vi fått genom C, tillsammans med en förmodat mindre impulsiv valp och tillgång till störningsträning i och med två hundar.
  • Inkallning 100% - obviously.
  • Påbörja apporteringsträningen lite försiktigt med största fokus på jaktlydnad, snarare än dummyinleverering.
  • Gå ett första viltspår. Viltspår är enkel och trevlig aktivering och kanske kan vi i slutet av året eller i början på nästa år till och med ha gått ett anlag.
Att båda hundarna ska få vara friska och glada är förstås det allra viktigaste målet, och jag håller alla tummar och tår för ett underbart hundår 2017.
 
/Matten
Upp